Vyučovanie elektroniky online a slobodne

Vždy som mal sen (a ešte stále mam) vytvoriť labák, kde by sa žiaci učili slobodne rôznorodým praktickým veciam do života, získali by prax s technikou ale aj zručnosti s modernými technológiami. Keďže som počas vysokoškolského štúdia mal šťastie na dobrého školiteľa, ktorý ma motivoval k vybratiu bakalárskej témy súvisiacej s Arduinom – programovacou doštičkou, ktorou rozsvecujete ledky, ovládate robota a pod. Je to niečo podobné ako bbc:microbit, ale o čosi komplexnejšie. Problém, na ktorý som narazil, je samozrejme priestor. Získať priestor, fyzicky labák, kde by žiaci prišli, je veľmi cenovo náročne. Spoločne s mojim kamarátom, Stanom Barejom (autor portálu teachersgold.org a voľne dostupnej Investičnej ligy pre žiakov), sme prišli na nápad online labáku. Myšlienka spočíva v tom, že žiaci dostanú domov Arduino alebo inú programovaciu doštičku (a ostatné elektrotechnické súčiastky, káble a pod.) a linky na materiál (učebnice v pdf, články a tutoriály). Lektor by mal v prvom rade motivovať (pretože len motivovaný žiak dosiahne vyššie ciele) a v druhom rade snažiť sa posunúť žiaka na vyšší level.

Cieľ je posunúť žiakov o level vyššie, aby hrajkanie s Arduinom prešlo na skutočné navrhovanie elektroniky. Žiaci sa stanú učňami, a lektori majstrami.

Nevyhnutný bude notebook, počítač. Úlohou mňa, alebo lektora bude podpora a pomoc žiakovi, či už aktívna alebo pasívna. Žiak sa môže pýtať a kontaktovať lektora cez správu na Facebooku (alebo otázku v skupine), alebo sa môže priamo skontaktovať s lektorom cez mikrofón alebo webkameru.

Výhody tejto formy:

  • žiak si určuje sám kedy sa bude venovať programovaniu, vytváraniu elektrickému obvodu a sám si určuje obsah (aby sa nestalo, že žiak)
  • žiak sa učí praktickým veciam, má kontakt s elektronikou
  • žiak má možnosť pýtať sa veľmi veľa otázok, na ktoré si lektor musí nájsť čas a odpovedať mu
  • žiak má možnosť prejsť na FAQ (najčastejšie frekventované otázky ), ktoré budú dostupné všetkým žiakom
  • žiak ma možnosť individuálne alebo skupinovo konzultovať problémy, nápady s lektorom
  • žiak sa naučí zručnosti v oblasti IT, programovania, elektroniky, ktoré môže ďalej rozvíjať

Nevýhody tejto formy:

  • je nutné, aby žiak mal k dispozícií počítač
  • väčšina tutoriálov je v anglickom jazyku, avšak je zopár aj v slovenskom jazyku
  • žiak musí čakať na odpoveď, ak narazí na problém a nevie sa ďalej pohnúť (časová odozva na otázku na FB môže byť rôzna, na rozdiel od prezenčnej výučby, kde učiteľ takmer okamžite rieši problém žiaka)
  • Arduino ako aj všetka elektronika je do istej miery poruchová (chybný kus, žiak omylom skratuje obvod a zničí čip). Aby sa predišlo problémom, rozmýšľam o oficiálnej programovacej doske Raspberry Pi Pico (cca 5 Eur/ kus). Originálny kus Arduina stoji približne 20 Eur, ja som využíval klony z Číny (cena cca 4 Eur), ktoré môžu byť o čosi viac poruchové a chybné.

V súčasnosti existuje samozrejme celý rád tutoriálov a návodov. Výučbu, ktorá ma napadla spočíva v aktívnej pomoci žiakom, prípadne možnosť motivácie žiakov na školách. Čo sa týka technickej stránky, nejde len o programovanie Arduina, ale možnosti sú rôznorodé, napr.

  • Vytváranie rôznych elektronických obvodov (možno poznáte stavebnice pre deti, kde sa robia rôzne elektronické obvody). Súčasťou výučby by boli o čosi náročnejšie obvody.
  • Výučba elektrotechniky, podobne ako na strednej priemyselnej škole elektrotechnickej.
  • Reverzné inžinierstvo, oprava elektroniky, diagnostika pomocou meracích prístrojov, profesionálne zručnosti.

Ideálna by bola samozrejme kombinovaná forma, pri ktorej by žiaci mohli prísť do budovy, kde by sa nachádzal labák s technikou a materiálom. Aby bol žiak motivovaný a aby videli rodičia zmysel, mohol by dostať žiak kvázi výučný list už na druhom stupni. Samozrejme, chce to prípravu a iný režim, v ktorom žiak by musel pravidelne navštevovať kurz a plniť úlohy lektora. Nápad na realizáciu kurzu je na tejto stránke: http://hses.cz/kurzy/. Konkrétne ma motivoval vzdelávací kurz: “Stavba a programování robotů”, v ktorej autor, Jiří Hrbáček popisuje základne pravidlá správania v kurze. Žiaci sa učia nie len vedomostiam, zručnostiam ale aj do určitej miery výchove (dôslednosť, tímova práca, precíznosť žiaka pri práci, riešenie problémov do konca, bojovať s problémami, dodržovanie zásad, pochopenie autority lektora).

Samozrejme, každý môže mať rôzne názory a ja sám som len prišiel na nápad, ktorý bude mať isto mnoho chýb a problémov. Preto som otvorený pripomienkam, nápadom napr. od technologických firiem. V rámci Teachersgoldu som vytvoril na FB skupinu Teachersgold - Prešovský labák, kde by sme chceli lokálne rozbehnúť spoluprácu (napr. v podobe skupiny žiakov, ktorá by využívala programovacie dosky doma). Je to však v beta verzii, snažíme sa len spojazdniť základne veci, keďže nie sme finančne zabezpečení a chce to aj určitú dávku času a obety.

#V budúcnosti by sme chceli zaujať technologické firmy, ktoré by využívali Teachersgold ako platformu pre prepojenie žiakov, lektorov a firmy.

V rámci projektu EDUvolúcia by bola možnosť začleniť virtuálny labák (prípadne kombinovaný labák) v rámci vzdelávacích prostredí – EDUték. Konkrétne by sa mohlo jednať napr. o EDUlabák, ktorý by fungoval v súlade s princípmi EDUvolúcie a EDUték. V princípe virtuálny labák – EDUlabák v oklieštenej forme sa dá realizovať pomerne rýchlo. Je treba vhodne osloviť a motivovať mladších a aj starších študentov a ich rodičov a zohnať peniaze na nákup materiálu. Samozrejme, je treba ešte zaplatiť lektorov, ktorí by pomáhali s EDUlabákom cez internet.

Zdroje:

Tutoriály pre získanie predstavy

Arduino

https://blog.laskarduino.cz/zaciname-s-arduinem/

https://pdfknihy.sk/miroslav-bozik-ako-naprogramovat-arduino/

https://arduinoposlovensky.sk/

s týmto som začínal ->https://learn.adafruit.com/series/learn-arduino

O Arduine https://sk.wikipedia.org/wiki/Arduino

môj článok o Arduine https://michalchoma.blog.sme.sk/c/553003/arduino-na-skole-preco-nie.html

Raspberry Pi Pico

prístupny aj pre menších žiakov →https://projects.raspberrypi.org/en/projects/getting-started-with-the-pico https://learn.adafruit.com/getting-started-with-raspberry-pi-pico-circuitpython

Fablab https://www.fablab.sk/

Jiří Hrbáček – Kroužky stavby a programování robotů

https://archive.tp.cvtisr.sk/archive.php?vid=32253079##videoplayer

Namakaný deň – Prednášky a tvorivé dielne o mikrokontroléroch pre makačov https://www.facebook.com/namakanyden

napísal Michal Choma

© Autori: Miroslav Sopko a Anton Adamčík, 2021. Všetky práva vyhradené. Úvodný obrázok je od Katherine Hanlon na Unsplash-i. Poháňané reakčným systémom Typemill.